ביו דיזל עובדות

ביודיזל – סולר ירוק – תחליף סולר

כמה עובדות קטנות בזריזות:

מנוע הדיזל הראשון, שהומצא בידי רודולף דיזל, בשנת 1892 הונע באמצעות שמן בוטנים.

ביו-דיזל פועל על כל מנוע דיזל, מבלי צורך לעשות בו כל שינוי מבני, וכן לצורך הסקה ביתית. ניתן להשתמש בכל יחס של עירוב בין ביו-דיזל לדיזל רגיל, וכן להשתמש בביו-דיזל בלבד.

ביו-דיזל אינו דליק, אינו רעיל, מתפרק ביולוגית במהירות ומחירו נמוך משל בנזין או סולר. בניגוד לשימוש בדלקים רגילים, שריפת ביו דיזל פולטת כמות נמוכה של דו תחמוצת הפחמן ולכן אינה תורמת להתחממות כדור הארץ. כמות המזהמים הנפלטת בתהליך נמוכה באופן משמעותי, ונקיה אף משל בנזין. (מתוך ויקיפדיה)

ביודיזל הינו שם כללי לתחליף סולר מחצבי המיוצר משמן צמחי (סויה,קנולה) חדש או משומש או שומן בעלי חיים (tallow).

ביודיזל מופק ע"י ערבוב של שמן ואלכוהול (מתנול).

סוגי ביודיזל:

ביודיזל משווק באחוזים שונים ובריכוזים שונים, לרוב בארץ משווק כ-b100 כלומר 100% ביודיזל.

במדינות רבות (לדוגמא גרמניה) ביודיזל משווק בתחנות הדלק כ b20 בתערובת של 20% ביודיזל ו 80% סולר פוסילי.

השימוש בביודיזל:

ניתן להשתמש בביודיזל בריכוז של 100%, ברכבים חדישים לעיתים נדרשת התאמה. ברכבים מיושנים (לרוב לפני 1992) הגומיות עשויות מגומי טבעי ועשויות להיפגם מביודיזל. במרבית הרכבים הגומיות כבר הוחלפו לגומיות וויטון העמידות לשימוש בביודיזל. ביודיזל הינו ממיס טבעי ועשוי להמיס את משקעי הסולר הנמצאים במיכל הדלק, לכן מומלץ לאחר המעבר לביודיזל להחליף את מסנן הסולר.

הפצת ביודיזל:

בעקבות משבר האנרגיה העולמי בשנת 2005 השימוש השימוש בביודיזל גדל בצורה ניכרת, בארה"ב ניתנות הטבות מס על ייצור ביודיזל בעוד שבאירופה נקבע יעד ש 5% מתצרוכת הסולר תהיה ע"י שימוש בביודיזל עד לשנת 2010 בעקבות הקושי לייצר כמויות גדולות של ביודיזל וירידת מחיר הדלקים לא נראה כי יעמדו ביעד. ללא הטבות המס' יצור ביודיזל יקר מהפקת סולר מחצבי, בישראל ביודיזל עדיין זול יותר גם ברכישה מהחברות המסחריות ובפרט בייצור ביתי.

יצרני הרכב וביודיזל:

מרבית יצרני הרכב לא מאשרים שימוש של 100% ביודיזל, רוב החברות מאפשרות שימוש של b5-b20 ללא פגיעה באחריות היצרן. יש לבדוק עם יצרן הרכב.

שימוש בביודיזל ברכבות:

איש העסקים הבריטי ריג'רד ברנסון הניע את הרכבת הראשונה על ביודיזל b80 ומקווה לחיסכון של 14% בעלויות התפעול עקב השינוי.

קו הרכבת eastern Washington הופעל על ביודיזל b25 במהלך קיץ 2008, הביודיזל יוצר משדות הקנולה הסמוכים לקו הרכבת.

הרכבת בדיסנילנד הופעלה בשנת 2007 בביודיזל b98, אך התוכנית הופסקה בשנת 2008 עקב קשיים באחסון, הרכבת אמורה לשוב ולפעול בביודיזל שיופק משמן משומש שנאסף בפארק.

שימוש בסולר ירוק במטוסים:

שימוש בביודיזל בטיסה בוצע על ידי חברת התעופה הצ'כית, עם זאת מעבר לשימוש בדלקים חלופים מתבצע בחברות רבות, לדוג' חברת התעופה של קטאר אשר ביצעה מס' ניסוים של טיסה באמצעות דלקים חלופיים.

שימוש בביודיזל לחימום (הסקה):

ניתן לבצע שימוש בביודיזל במבער ביתי ותעשייתי,השימוש יכול להעשות בריכוזים שונים biodiesel. מבערים רבים עדיין מכילים גומיות מגומי סינטטי, אך ההתאמות לרוב פשוטות יותר מאשר לרכב. שימוש בביודיזל בתחילה עשוי לגרום לסתימות אך ניתן בקלות להחליף פילטר או לבצע את השימוש בביודיזל תוך הגדלת הריכוזים.

לסיכום:

ביודיזל הינו תחליף סולר ירוק, ביודיזל יכול להוות תחליף לסולר אך לעיתים רבות נדרש לבצע התאמות למנוע. היתרון המרכזי של הביודיזל שהינו אנרגיה ממקור מתחדש ולא מתכלה כמו הדלק הפוסילי (מחצבי) סולר המופק מנפט. אם זאת אין מספיק שטחי גידול לשמן חדש ועל כן אינו יכול להוות תחליף מלא לסולר אלא תוסף.